KANS bij beeldschermgebruikers

KANS bij beeldschermgebruikers

Langdurig achter een computer zitten, kan leiden tot gezondheidsklachten aan hand, pols, arm, nek en/of schouder. Dit wordt ook wel KANS (Klachten aan Arm, Nek en Schouder) genoemd. De spieren en gewrichten worden zo gebruikt dat onder- of overbelasting kan ontstaan. Herstel is mogelijk, maar over het algemeen duurt KANS vrij lang. Voorkomen is dan ook beter dan genezen.

Symptomen van KANS bij beeldschermgebruikers

Vaak begint KANS bij beeldschermgebruikers met een zwaar, vervelend en/of vermoeid gevoel in hand, pols, arm, nek of schouder. Mogelijk is er sprake van een tintelend gevoel. Dit gevoel verdwijnt na een periode van rust. Wanneer de klachten toenemen, kan een brandende, stekende of doffe pijn optreden. Deze pijn is ook ’s nachts aanwezig en kan de nachtrust verstoren. Tevens kunnen krachtverlies of functievermindering in hand of arm voorkomen.

Hoe ontstaat KANS bij beeldschermgebruikers?

KANS ontstaat meestal door een combinatie van diverse factoren. Deze factoren dragen bij aan het opbouwen van spanning in uw hand, arm, nek en/of schouder. Mogelijke risicofactoren bij beeldschermwerk zijn:

    • Een eenzijdige, statische houding: Zit u veel achter de computer, dan gebruikt u vooral uw pols en hand. De rest van uw lichaam is stil en statisch. Door deze statische houding spant u onbewust uw schouder en nek aan. Hierdoor gaat u een verkrampte houding aannemen. Dit kan vervolgens een goede doorbloeding naar andere lichaamsdelen, zoals uw arm, hand en vingers verhinderen.
    • Langdurige repeterende bewegingen: Uw handen en vingers worden bij computerwerk hevig belast. Denk maar aan het typen en het gebruik van de muis. Door herhaaldelijk de muis te bewegen (scrollen of constant klikken op knoppen) of te typen kan een soort wrijving ontstaan tussen de spieren, pezen en botten wat voor klachten kan zorgen aan uw hand, pols, arm, elleboog en/of schouder (muisarm).
KANS-klachten bij beeldschermgebruik
Foto: Freepik
    • Verkeerde houding: Zit u rechtop achter een computer of eerder in elkaar gedoken of voorover gebogen? Een goede rechte houding is belangrijk voor een goede doorbloeding. Met een verkeerde houding wordt ook het gebruik van uw armen bedoeld. Leunt u met uw armen op uw bureau, dan kunt u uw polsen overbelasten tijdens het typen of het werken met de muis.
    • Werkplek: Indien uw werkplek niet goed is ingesteld, kunt u lichamelijke klachten krijgen. Heeft u een te hoog ingesteld bureau, dan trekt u automatisch uw schouders op om goed te kunnen werken. Dit kan op den duur zorgen voor pijn in uw schouders, nek en rug. Bij een te laag ingesteld bureau, zit u voornamelijk voorovergebogen om goed bij het toetsenbord te kunnen. Ook dit kan zorgen voor nekklachten. Zit u vaak onbewust onderuit gezakt achter uw computer, dan is het mogelijk dat de armleggers van uw stoel te laag zijn ingesteld.Naast het bureau en de stoel is ook de stand van het beeldscherm van belang. Heeft u het scherm te laag staan, dan zit u voorover gebogen achter de computer. Is het scherm te hoog dan heeft u last van een omhoog geknikte nek. Bij beide standen oefent u druk uit op uw nekspieren.
    • Weinig tot geen afwisseling: Maakt u regelmatig tijd voor een pauze of zit u achter uw computer totdat u uw taak af hebt? Als u lang achter een computer zit, kunt u last krijgen van hoofdpijn. Ook kunt u zich moe voelen of kunt u last krijgen van droge of ge√Įrriteerde ogen. Vooral thuiswerkers hebben een verhoogd risico op KANS-klachten. Ze worden minder gestoord door collega‚Äôs,waardoor ze vaak lang achter elkaar doorwerken.
    • Werkdruk: Stress en een hoge werkdruk leiden ertoe dat u langdurig in dezelfde houding achter uw computer zit, zonder pauzes te nemen. Als de werkdruk hoog is, werkt u meer gespannen. Een te lage werkdruk kan echter ook tot een gespannen houding leiden.

Smartphonegebruikers

KANS komt niet alleen bij PC-gebruikers voor, maar ook bij smartphone-, laptop- en tabletgebruikers. Denk maar aan de tabletnek of een whatsapp-vinger. Twee vormen die vaak voorkomen. Deze klachten worden veroorzaakt door een verkeerde houding of een onnatuurlijke repeterende beweging, zoals swipen, appen en inzoomen. Ook uw houding kan voor klachten zorgen. Let er maar eens op als u op uw smartphone of tablet kijkt. Meestal kijkt u in voorovergebogen houding op het scherm. Hierdoor komt er extra druk op uw wervelkolom en nek, waardoor u een zeurend of vermoeid gevoel kunt ervaren. Uiteindelijk kan dit leiden tot pijn die naar de schouders of de armen kan uitstralen. Een tabletnek komt vooral voor bij tabletgebruikers, omdat tablets meestal op schoot of liggend op een bureau of tafel worden gebruikt.

KANS-klachten bij smartphonegebruik
Foto: Freepik

Tips om KANS te voorkomen:

    • Zorg voor afwisseling.¬†Blijf niet te lang in eenzelfde houding zitten. Neem pauze nadat u twee uur achter een computer heeft gezeten of doe even iets anders. Zorg voor wat beweging. Rek en strek en kijk regelmatig weg van het beeldscherm.
    • Stel uw bureau en beeldscherm op de juiste hoogte in.¬†Een¬†werkplekonderzoek¬†kan hierbij helpen.
    • Zorg voor een actieve en ontspannen houding.¬†Laat uw onderarmen rusten op de armsteun van uw stoel.
    • Let op de stand van de polsen tijdens uw werk.¬†Laat uw handen bijvoorbeeld boven het toetsenbord zweven, houd de muis losjes vast met uw hand en typ met een zachte toetsaanslag. Laat uw polsen regelmatig even rusten op het bureau of op uw schoot. Gebruik een polssteun, indien nodig.
    • Voorkom dat u uw hoofd moet buigen om op een tablet of smartphone te kijken.¬†Gebruik een tabletstandaard of houd uw smartphone recht voor u.¬†Zorg ervoor dat uw hoofd boven uw romp blijft.
    • Het is wellicht niet gemakkelijk, maar ook¬†minder op uw smartphone kijken, is goed om KANS te voorkomen. Is dit lastig, dan probeer zo veel mogelijk korte berichten te typen en e-mails zo veel mogelijk op uw pc te beantwoorden. In plaats van geschreven berichten kunt u bij appen ook meer gebruik maken van gesproken berichten. Volg daarnaast de voorgaande tip op en houd uw telefoon omhoog en uw hoofd recht. Voorkom verder overbelasting door alles met √©√©n hand te doen. Houd uw telefoon met een hand vast en met de andere hand typt, swipet en/ of scrollt u.
    • Doe de juiste oefeningen die zijn afgestemd op het soort en de manier van werk dat u doet.¬†Oefenen met een powerball is ideaal om meer kracht te krijgen en om de doorbloeding in vingers, handen, armen en schouders te stimuleren. Wissel de statische belasting tijdens het computeren af met de powerball.

Heeft u last van KANS? Wacht dan niet langer. Voorkom dat u meer klachten krijgt.


Heeft u of uw werknemer last van hand- en polsklachten? Wij bieden drie modules die u of uw werknemer ondersteuning en begeleiding bieden om het uitoefenen van bepaalde bewegingen te optimaliseren. Het gaat hierbij om bewegingen die moeilijk gaan, verkeerd worden uitgevoerd of die pijn veroorzaken, en die voor het werk alsook voor het huishouden of voor het uitoefenen van een hobby belangrijk zijn. Bekijk onze modules Hand en Pols.

Klik hier voor meer informatie over een mogelijk werkplekonderzoek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *